Beoordeeld op Google met 4.8
De grootste verschillen tussen Nederland en Duitsland
Header Visual Graphic

De grootste verschillen tussen Nederland en Duitsland

Dit artikel bevat stereotypen en generaliseringen en is dus niet geschikt voor de gevoelige lezer 😉

De grootste verschillen

Wanneer Nederlandse bedrijven hun business willen uitbreiden naar bijvoorbeeld Azië, wordt er vaak veel tijd en energie gestoken in het overbruggen van cultuurverschillen. Wanneer een organisatie naar Duitsland wil, wordt het personeel minder goed voorbereid op de cultuurverschillen tussen Duitsland en Nederland. Dit is jammer en kan bovendien leiden tot uitblijvend succes. In dit artikel bespreken we vijf opmerkelijke verschillen, waarvan wij denken dat je ze moet kennen en herkennen als je de Duitse markt wil betreden.

Bekijk hier alle vacatures
Heb je een vraag?

helpt je graag.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

1. Nur das Beste ist gut genug

Duitsers staan bekend om hun perfectionisme: alles moet tot in detail worden gepland en op alle vragen moet al vooraf een antwoord klaarliggen. Bij projecten komt dan ook steevast de spreekwoordelijke ‘Gründlichkeit’ om de hoek kijken. Alle vakkennis wordt uit de kast gehaald voor een optimaal resultaat en alleen het beste is goed genoeg. Nederlanders daarentegen stellen zich flexibeler op, gaan na een eerste globale analyse aan de slag en kijken vervolgens waar het schip strandt. De alom bekende wet van het voortschrijdend inzicht doet de rest.

2. Hiërarchie

Nederlandse organisaties kennen een platte hiërarchie: het contact tussen leidinggevenden en werknemers is persoonlijk en de afstand is kleiner. In Duitse bedrijven is de hiërarchie vaak veel steiler en verloopt de communicatie minder op voet van gelijkheid. Er wordt dan ook meer gekeken naar vakkennis en prestaties, terwijl Nederlanders meer waarde hechten aan een goed bedrijfsklimaat en sociale vaardigheden.

3. Tutoyeren

In Nederland zeg je vrijwel meteen na de eerste of tweede ontmoeting met een zakenpartner je en jou tegen elkaar. Dat is in Duitsland niet het geval en het snelle gebruik van je en jou door Nederlanders leidt dan ook voor veel Duitsers tot misverstanden. Bij het zaken doen blijven de Duitsers over het algemeen bij het formele en beleefde ‘u’. In Duitsland kan het zelfs jaren duren voordat collega's op hetzelfde kantoor jij tegen elkaar zeggen, en soms gebeurt dat helemaal nooit. Je en jou blijven in Duitsland dus eerder voorbehouden aan familie en vrienden, terwijl ‘Sie’ voor klanten is.

4. Risico's mijden

Een opvallend cultuurverschil tussen Nederlanders en Duitsers is de omgang met risico’s. Duitsers staan erom bekend enorm veel behoefte te hebben aan zekerheid en willen risico’s zoveel mogelijk beperken. Dit streven naar zekerheid en vastigheid zal een Duitser er altijd voor behoeden een groot risico aan te gaan. Het idee van liever één vogel in de hand dan tien in de lucht kennen we in Nederland natuurlijk ook. Toch zijn Nederlanders eerder bereid een risico aan te gaan dan de oosterburen. Daars chuilt ook een gevaar: met een laconieke instelling van ‘das kommt wohl gut’ zal je niet ver komen. Je Duitse klanten willen weten waar ze aan toe zijn, zorg er daarom voor dat de zaken op orde zijn en alles duidelijk gestructureerd op papier staat.

5. Onderhandelen

Ook de wijze waarop onderhandelingen en presentaties worden gevoerd, verschillen sterk. Voor Duitse ondernemers is bijzonder belangrijk dat een zakenpartner zich goed heeft voorbereid en beschikt over de juiste competenties en kennis, ofwel ‘Fachwissen’. Deze Duitse voorkeur voor kennis komt ook tot uiting in de manier waarop onderhandelingen en presentaties wordt gevoerd. Het is bijvoorbeeld ondenkbaar om tijdens een presentatie niet in te gaan op concrete specificaties.

Onze conclusie? Sommige clichés kloppen en de verschillen tussen beide culturen zullen ongetwijfeld blijven bestaan. Maar juist door deze verschillen kunnen beide landen en culturen erg veel van elkaar leren. En dat lukt het beste door verder te kijken dan de clichés en vooroordelen.

Blijf op de hoogte met de Keser update

Quote

Professionele begeleiding door mensen die goed aanvoelen wat je wil en kunt. Echt een aanrader.

- Frank

Recente vacatures

Customer Service Representative
  • English
  • Dutch
  • German
  • French
  • Rotterdam
  • € 2,500  -  € 3,200
  • 39  -  uur
Voor onze opdrachtgever, een internationaal toonaangevend bedrijf in geavanceerde materiaalsoplossingen, zijn wij op zoek naar een enthousiaste Customer Service Representative.Het bedrijf ontwikkelt innovatieve producten en draagt bij aan een duurzamere toekomst. Hun oplossingen vinden toepassing in onder andere elektrische mobiliteit, digitale communicatie, gezondheid en persoonlijke verzorging.Heb jij een passie voor klantgericht werken en wil je bijdragen aan de missie van een internationaal opererend bedrijf? Dan is deze rol iets voor jou! Bekijk vacature
Accountmanager Binnendienst
  • English
  • Dutch
  • German
  • 's-Hertogenbosch
  • € 3,500  -  € 4,300
  • 38  -  38 uur
Is dit jouw sign?! Bij dit dynamische bedrijf gespecialiseerd in hoogwaardige linten en koorden krijg je de kans om je stempel te drukken op succes. Als jij het leuk vindt om klanten te adviseren, relaties te onderhouden en samen te werken in een hecht team, dan is deze functie jouw volgende stap. Groei met ons mee en draag bij aan het succes van ons bedrijf! Bekijk vacature
Commerciele Binnendienst Duits
  • English
  • Dutch
  • German
  • Schijndel
  • € 2,700  -  € 3,400
  • 32  -  38 uur
Ben jij een communicatieve sterk en graag betrokken is bij het hele commerciële proces, van offerte tot facturatie? Heb je affiniteit met de mobiele en maritieme markt? Ga dan aan het roer staan en solliciteer op deze vacature! Bekijk vacature
Sales Manager DACH (German speaking)
  • English
  • German
  • 's-Hertogenbosch
  • € 4,000  -  € 5,000
  • 40  -  40 uur
As a Sales Manager, you thrive in a fast-paced, commercial environment. You’re a natural at building relationships and can easily connect with customers and partners. You have the drive to hit targets and enjoy the challenge of growing new business. Your communication skills, both in German and English, are top-notch, and you’re comfortable negotiating with stakeholders at all levels. Bekijk vacature
Customer Service Medewerker
  • English
  • Dutch
  • German
  • French
  • Den Bosch
  • € 2,500  -  € 3,300
  • 32  -  40 uur
Wil jij werken voor een organisatie waar je jezelf kunt blijven ontwikkelen? Ben jij klantgericht en wil je gebruik maken van jouw uitstekende communicatieve vaardigheden? Dan spreekt deze functie je zeker aan! Bekijk vacature