De grootste verschillen tussen Nederland en Frankrijk
Header Visual Graphic

De grootste verschillen tussen Nederland en Frankrijk

Dit artikel bevat stereotypen en generaliseringen en is dus niet geschikt voor de gevoelige lezer 😉

De grootste verschillen

Je zou denken dat des te meer kilometers er tussen twee landen zit, ook de verschillen des te groter zijn. Maar niets is minder waar. Ook binnen Europa zijn er vele culturele verschillen. Zo ook tussen Nederland en Frankrijk.

In dit artikel bespreken we een aantal opmerkelijke verschillen, waarvan wij denken dat je ze moet kennen en herkennen als je de Franse markt wil betreden.


Bekijk hier alle vacatures
  • Nils Vos
Heb je een vraag?

Nils Vos helpt je graag.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief

1. Hiërarchie

Door het egalitaire karakter en de overlegcultuur is de machtsafstand tussen bijvoorbeeld managers en hun ondergeschikten in Nederland klein. Het is hier heel normaal om je leidinggevende bij de voornaam te noemen. Beslissingen neem je vaak als team, waarbij de leidinggevende vooral streeft naar voldoende draagvlak en overeenstemming bij alle medewerkers. In Frankrijk worden organisaties daarentegen vaak gekenmerkt door een strakke hiërarchische structuur. De besluitvorming wijkt daardoor af van de platte organisatiestructuur in Nederland. Status speelt een belangrijke rol. Dit verschil kan in de dagelijkse praktijk problemen opleveren in de communicatie tussen beide landen. Zo kan het gebeuren dat een Nederlandse verkoper in Frankrijk te laag in de hiërarchie contact legt, verdergaat met onderhandelen en pas later ontdekt dat hij helemaal opnieuw moet beginnen omdat zijn gesprekspartner geen beslisser is.

2. Overtuigen

Eén van de grootste verschillen tussen Nederland en Frankrijk is dat Nederlanders zich vooral richten op consensus: “We moeten er samen uitkomen”. In discussies vermijden ze conflicten en ontzien ze elkaars gevoelens. Een compromis is de beste uitkomst. Bij Fransen draait het er meer om wie gelijk heeft. Om een discussie te winnen, gaan ze over het algemeen vaker de confrontatie aan. Er is een sterke winnaarsmentaliteit waarbij trots een grote rol speelt. Dit zul je wel voor de maand juli moeten doen, want in juli en augustus worden in Frankrijk zelden grote beslissingen genomen. In die maanden is namelijk maximaal 50% van de medewerkers tegelijkertijd aanwezig. En in augustus mag je al blij zijn als de telefoon opgenomen wordt.

3. Tijdsperceptie

De verschillen in tijdperceptie zijn duidelijk zichtbaar op een aantal gebieden, zoals stiptheid, afspraken maken, uitweidingen in de conversatie, de dagindeling en het werkpatroon. Nederlanders vinden wederzijds overleg en een akkoord erg belangrijk maar daarna is het ook meteen DOEN. Terwijl Fransen vaak meer tijd nemen om het plan van aanpak eerst in detail vast te leggen en uit te werken. Daarnaast zien we dat bellen tussen twaalf en twee een kansloze exercitie in Frankrijk blijft, terwijl Nederlanders met goed fatsoen kunnen zeggen dat ze op tijd weg moeten om de kinderen te halen. Zélfs de baas. Bellen na 18:00 is dus volkomen kansloos in Nederland.

4. Taalaspecten

Wat algemene aspecten om te beginnen: de Franse taal is retorischer van aard; verve, pathos, emoties en eloquentie maken deel uit van de dagelijkse praktijk. De context waarin de taal gebruikt wordt krijgt meer aandacht. Het Nederlands is pragmatischer in zijn benadering van de realiteit. Het Frans kent ook meer hiërarchie. De tegenstelling tussen 'vous' en 'tu' is een duidelijk voorbeeld. 'Tu' is cultureel gezien bepaald niet gelijk aan 'jij' dat veel algemener en breder is in het gebruik. Hierdoor komen Nederlanders vaak directer en informeler over dan ze zijn. Maar het Frans combineert meer, zoals 'vous' met de voornaam, een aanspreekvorm die zeer gewoon is op het werk en daarbuiten en die laat zien dat er een zeker (hiërarchisch) verschil is maar ook een bepaalde collegialiteit tussen de personen.

Blijf op de hoogte met de Keser update

Quote

Keser is een verademing onder recruiters. Op zoek naar een nieuwe uitdaging, twijfel niet en neem contact op met Keser.

- Anna

Recente vacatures

Customer Service Manager met Franse taal
  • English
  • Dutch
  • French
  • Eindhoven
  • € 3,500  -  € 5,000
  • 40  -  40 uur
Sta jij voor dezelfde kenmerken als de vloeren van deze producent, voor inspiratie, welzijn, veiligheid, prestaties en rendement. Dan ben jij de persoon om het Customer Service Team van deze organisatie naar het volgende plan te tillen. Bekijk vacature
Customer Service Medewerker Frans
  • English
  • Dutch
  • French
  • Waalwijk
  •  -  € 3,600
  • 32  -  40 uur
Op zoek naar een uitdagende functie binnen een organisatie waar duurzaamheid een grote rol speelt? Spreek jij ook Frans? Lees dan snel verder! Bekijk vacature
Credit Control Representative
  • English
  • Dutch
  • German
  • French
  • Rotterdam
  • € 2,800  -  € 3,500
  • 32  -  40 uur
Ben jij die financiële topper die stevig in z'n schoenen staat met goede communicatieve skills? Lees dan snel verder! Bekijk vacature
Customer Service Medewerker Benelux
  • English
  • Dutch
  • French
  • Eindhoven
  • € 3,000  -  € 3,500
  • 32  -  40 uur
Ben jij een meester in het spreken van Nederlands, Frans en Engels op zakelijk niveau? Voel je de drang naar een frisse uitdaging binnen een warme en betrokken organisatie? Lees dan verder! Bekijk vacature
Sales Support medewerker
  • English
  • Dutch
  • French
  • Tiel
  • € 2,700  -  € 3,400
  • 32  -  40 uur
Ben jij graag het aanspreekpunt voor klanten en ondersteunend bezig aan jouw accountmanager collega's? 2 of 3 dagen thuiswerken, geen probleem. Als je daarnaast ook Frans spreekt dan is deze rol op je lijf geschreven! Bekijk vacature
Key Customer Support Medewerker Frans
  • English
  • French
  • Eindhoven
  • € 2,700  -  € 3,800
  • 32  -  40 uur
Ben jij die Frans sprekende multitasker die houdt van afwisseling, teamwork en klanttevredenheid? Dan zit je hier goed! Bekijk vacature
French Customer Service
  • English
  • French
  • Eindhoven
  • € 2,500  -  € 3,300
  • 32  -  40 uur
Are you experienced in (Technical) B2B customer service and do you wish to take a next step in your career? Do you live in the Eindhoven area and do you speak English and French? Don't delay, apply today! Bekijk vacature
Commercieel Administratief Medewerker Frans
  • English
  • Dutch
  • French
  • Den Bosch
  • € 2,500  -  € 3,500
  • 32  -  40 uur
Krijg jij zowel energie van klanten helpen als een order proces begeleiden en administratief bezig zijn? Lees dan verder!

Bekijk vacature