4 tips voor een nette online aanwezigheid
SolliciterenOm met de deur in huis te vallen: ja; werkgevers Googlen potentiële werknemers. Voordat je een sollicitatiegesprek ingaat, is de kans aanzienlijk dat degene waarmee je een gesprek hebt al het één en ander over je weet.
Om je meteen gerust te stellen: dit hoeft geen nadeel te zijn. Sterker nog, je kunt hier zelfs voordeel uit putten. Want met deze eenvoudige tips, heb je uitstekende grip op jouw online voorkomen en dus op de eerste indruk die je achterlaat op je potentiële werkgever.
1. Google jezelf
Dit is de beste manier om te ontdekken wat er over je te vinden is op het internet. Soms komen er oude websites naar boven zoals klassenregisters, sportclubs of -toernooien waaraan je hebt deelgenomen allemaal niets om je zorgen over te maken.
Waar je meer op moet letten zijn fora of andere online community's die misschien (onterecht) bepaalde associaties opwekken, of bepaalde uitlatingen op social media.
TIP Iets gevonden wat niet in je voordeel spreekt? Probeer in te loggen en je echte naam te wijzigen of verwijderen. Indien mogelijk kun je ook proberen het hele bericht of artikel te verwijderen, maar het belangrijkst is dat de connectie met je echte naam verbroken wordt, zodat Google de inhoud niet meer met jou associeert. Een andere manier kan zijn om de eigenaar van de website te mailen en te vragen om bepaalde inhoud te verwijderen.
2. Publiceer
Een goede manier om te zorgen dat (met name de eerste pagina van de zoekresultaten) een goed beeld van je geven, is door jezelf vindbaar te maken op dingen die vóór je spreken.
Dit kan zijn door regelmatig inhoudelijk bij te dragen op webfora die gaan over je vakgebied, of door actief te schrijven op LinkedIn en Twitter. Deze media worden uitstekend geïndexeerd door Google, en zullen dus snel boven andere, oudere inhoud komen te staan.
3. Scherm je Facebook af
Facebook is geen zakelijk medium, en bijna iedereen heeft hier en daar wel een strand- of feestfoto op zijn of haar Facebookprofiel staan. Dat is ook prima, maar let op voor wie deze foto’s zichtbaar zijn: zorg dat ze altijd voor Alleen vrienden zichtbaar zijn.
Niet dat een potentiële werkgever je geen privéleven gunt, maar bepaalde dingen kunnen buiten de context vallen, zeker wanneer een Facebook-foto op Google naar voren komt.
TIP Loop al je foto’s op Facebook na (ook die waarin je getagd bent, deze vind je door ‘Photo’s of me’ in te typen in de zoekbalk!) en pas de instellingen aan. Het is prima als er een aantal profielfoto’s zichtbaar zijn, en dit hoeven heus geen zakelijke foto’s te zijn, maar verberg de rest.
Let ook op de zichtbaarheid van je werkverleden en relaties. Hoewel deze absoluut relevant zijn, is het niet nodig om deze voor iedereen zichtbaar te maken – bovendien kun je deze informatie beter en completer weergeven op je LinkedIn-profiel.
4. Gebruik LinkedIn
De kans is groot dat je al een LinkedIn-profiel hebt. Zo niet, dan is dat het eerstvolgende wat je zometeen gaat regelen. LinkedIn is het standaard sociaal platform voor professioneel gebruik.
TIP Zorg dat je LinkedIn-profiel altijd up to date is en volledig overeenkomt met je C.V. Wanneer er dingen niet gelijk zijn, dan komt dit slordig én minder betrouwbaar over.
Daarnaast geeft LinkedIn je een duidelijk percentage van hoe compleet je profiel is. Hoewel een 100%-score nagenoeg onmogelijk te bereiken is: hoe completer je profiel, hoe beter je voor de dag komt.
Qua foto’s: zorg dat je hier wél een nette, zakelijke foto hebt. Geen vakantiefoto of foto waarop meerdere mensen of je beste maatjes staan — hoe veel je ook van je kat houdt.