Zo zorg je ervoor dat een gesprek vlekkeloos verloopt

Solliciteren
Zo zorg je ervoor dat een gesprek vlekkeloos verloopt

Laten we eerlijk zijn: sollicitatiegesprekken kunnen best een beetje eng zijn. Er hangt veel van af en je stelt je bloot — met de altijd aanwezige kans dat er een afwijzing volgt.

Toch is ieder gesprek een positieve ervaring. Zelfs als er geen vervolg aan gegeven wordt, kun je er een heleboel van leren. Niet alleen over solliciteren, maar ook over jezelf, en wat je wél of niet wilt.

Om te zorgen dat je extra zelfverzekerd je volgende gesprek ingaat, hebben we een aantal punten op een rij gezet.

Bereid je voor

Dit is misschien een open deur, maar toch gebeurt het te vaak dat kandidaten zich niet goed genoeg hebben voorbereid. Bekijk het vanuit de werkgever: wanneer een kandidaat zich voor het gesprek al niet voorbereidt, hoeveel inzet kun je dan tijdens zijn of haar dienstverband verwachten? Geen goed begin.

TIP Lees je in, in het bedrijf en de branche. Zorg dat je je interesse toont, dat je weet hoe het bedrijf in essentie in elkaar steekt, wat de globale geschiedenis is en waar het bedrijf voor staat.

Wanneer het bedrijf actief is op social media, of een weblog bijhoudt, lees hier dan doorheen, zodat je weet op welke manier het bedrijf communiceert, en zodat je wat meer over de interne sfeer en gang van zaken te weten komt.

Stel vragen

Natuurlijk wil een werkgever jou leren kennen. Maar vergeet niet om zelf ook vragen te stellen. Zo toon je niet alleen je interesse, maar zo geef je ook aan de potentiële relatie serieus te nemen. Het moet immers een wederzijdse match zijn.

TIP Maak een lijstje met vragen over de achtergrond van het bedrijf die niet op de website beantwoord worden. Vraag naar de mening van de persoon waarmee je het gesprek voert en toon je interesse in zijn of haar bevindingen. Informeer ook naar de mensen die er werken en zorg dat je niet alleen interesse toont in de baan, maar ook in de organisatie.

LET HIERMEE OP Stel bij voorkeur geen vragen die alleen betrekking op jezelf hebben. Vraag in een eerste gesprek niet naar de werktijden, het salaris, vakanties of secundaire voorwaarden zoals een lease auto — zo lijkt het alsof je alleen daarin geïnteresseerd bent.

Leer je gesprekspartner kennen

Zoals je wellicht hebt gelezen in het artikel over Social Media, is de kans groot dat je potentiële werkgever je heeft gegoogeld voor het sollicitatiegesprek.

Dit kun jij ook doen! Probeer informatie te vinden over de persoon waarmee je een gesprek hebt zodat je een goed beeld hebt van de persoon die je tegenover je krijgt.

Kijk goed naar het LinkedIn profiel. Let met name op de functie en hoe lang de persoon er al werkt. Lees wat anderen over hem of haar zeggen. Dit kan je helpen om betere vragen voor te bereiden, maar het geeft ook wat extra rust om te weten wie je tegenover je hebt.

TIP Let goed op de functie van je gesprekspartner. Een Hr-manager zal andere vragen stellen dan een lijnmanager, bijvoorbeeld. Zo kun je je gerichter voorbereiden. Maar vertrouw hier niet blind op! Het kan zijn dat er iemand bij het gesprek aanschuift om bijvoorbeeld vakinhoudelijke vragen te stellen.

Schrijf op waarom je juist dáár wilt werken

Door vooraf te formuleren waarom je juist bij deze organisatie wilt werken, kun je deze vraag tijdens het gesprek beter beantwoorden. Zorg dat duidelijk naar voren komt dat je niet zomaar ‘ergens wilt werken’, maar dat je specifiek bij deze organisatie aan de slag wilt. Redenen kunnen zijn dat bijvoorbeeld de visie of manier van werken bij jou persoonlijk past, of dat je denkt actief te kunnen bijdragen aan de groei van de organisatie.

Blijf jezelf

Het is verleidelijk om jezelf te presenteren als dé ideale kandidaat. Maar let op dat je jezelf en je eigen wensen niet uit het oog verliest. Natuurlijk is het de bedoeling dat je aangenomen wordt — maar niet wanneer jij en de organisatie eigenlijk geen match blijken te zijn. In dat geval is het — tegen je gevoel in — misschien wel beter om afgewezen te worden.

Blijf daarom jezelf. Als de organisatie geen interesse heeft in jou zoals je écht bent, dan wordt het hoe dan ook geen prettig huwelijk. En bovendien; wanneer juist blijkt dat jij en de organisatie echt bij elkaar passen, dan kun je je misschien wel opmaken voor de baan van je leven.

Anticipeer op reserveringen

Zelden ben je de enige sollicitant voor een vacature. Dit heeft als gevolg dat er een selectie gemaakt moet worden van wie het meest geschikt is. Hier kun je op inspelen welke argumenten je gesprekspartner zou kunnen hebben om jou niet aan te nemen. Deze kun je vervolgens in het gesprek weerleggen. bijv. Ik weet dat ik dit niet heb. maar...

Zo kleed je je

Zorg dat je er altijd goed en verzorgd uitziet. De eerste indruk is goud waard, dus zorg dat deze gegarandeerd goed is. Je kunt beter overdressed zijn, dan underdressed, maar kijk zeker ook naar het type organisatie waarbij je solliciteert. Hoe zakelijker de uitstraling – hoe netter je jezelf kleedt.

STAR-techniek

Veel interviewers maken gebruik van de STAR-techniek. Bij deze techniek, waarover je hier meer kunt lezen, word je gevraagd om een situatie te schetsen over competenties die je bezit, of die van belang zijn voor de baan.

Je kunt je hierop voorbereiden door goed te kijken naar de competenties die in de vacaturetekst worden benoemd. Zet deze op een rij, en omschrijf hoe deze bij jou passen en op welke manier je hiermee in aanraking bent gekomen in eerdere situaties. Schrijf voorbeelden op, zodat je die gemakkelijk kunt benoemen tijdens het gesprek.

EN DAN DIT NOG Het is niet erg wanneer je tijdens het gesprek geen antwoord hebt op een vraag, of wanneer je even moet nadenken. Het is beter om een weloverwogen, realistisch antwoord te geven dan om altijd maar je woordje klaar te hebben.

Antwoorden als “daar zou ik langer over na moeten denken” zijn geen probleem, en het is niet erg om te vragen wat er precies bedoeld wordt wanneer je een vraag niet meteen kunt beantwoorden of niet goed begrijpt.

News Mail Graphic Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze Keser update
Schrijf je in voor de nieuwsbrief