Header Visual Graphic

De grootste verschillen tussen Nederland en Duitsland

No results found. Have a look at all our vacancies below

De grootste verschillen

Wanneer Nederlandse bedrijven hun business willen uitbreiden naar bijvoorbeeld Azië, wordt er vaak veel tijd en energie gestoken in het overbruggen van cultuurverschillen. Wanneer een organisatie naar Duitsland wil, wordt het personeel minder goed voorbereid op de cultuurverschillen tussen Duitsland en Nederland. Dit is jammer en kan bovendien leiden tot uitblijvend succes. In dit artikel bespreken we vijf opmerkelijke verschillen, waarvan wij denken dat je ze moet kennen en herkennen als je de Duitse markt wil betreden.

Dit artikel bevat stereotypen en generaliseringen en is dus niet geschikt voor de gevoelige lezer 😉

Bekijk hier alle vacatures
Quote

Professional guidance by people who have a good sense of what you want and can do. Highly recommended.

- Frank

1. Nur das Beste ist gut genug

Duitsers staan bekend om hun perfectionisme: alles moet tot in detail worden gepland en op alle vragen moet al vooraf een antwoord klaarliggen. Bij projecten komt dan ook steevast de spreekwoordelijke ‘Gründlichkeit’ om de hoek kijken. Alle vakkennis wordt uit de kast gehaald voor een optimaal resultaat en alleen het beste is goed genoeg. Nederlanders daarentegen stellen zich flexibeler op, gaan na een eerste globale analyse aan de slag en kijken vervolgens waar het schip strandt. De alom bekende wet van het voortschrijdend inzicht doet de rest.

2. Hiërarchie

Nederlandse organisaties kennen een platte hiërarchie: het contact tussen leidinggevenden en werknemers is persoonlijk en de afstand is kleiner. In Duitse bedrijven is de hiërarchie vaak veel steiler en verloopt de communicatie minder op voet van gelijkheid. Er wordt dan ook meer gekeken naar vakkennis en prestaties, terwijl Nederlanders meer waarde hechten aan een goed bedrijfsklimaat en sociale vaardigheden.

3. Tutoyeren

In Nederland zeg je vrijwel meteen na de eerste of tweede ontmoeting met een zakenpartner je en jou tegen elkaar. Dat is in Duitsland niet het geval en het snelle gebruik van je en jou door Nederlanders leidt dan ook voor veel Duitsers tot misverstanden. Bij het zaken doen blijven de Duitsers over het algemeen bij het formele en beleefde ‘u’. In Duitsland kan het zelfs jaren duren voordat collega's op hetzelfde kantoor jij tegen elkaar zeggen, en soms gebeurt dat helemaal nooit. Je en jou blijven in Duitsland dus eerder voorbehouden aan familie en vrienden, terwijl ‘Sie’ voor klanten is.

4. Risico's mijden

Een opvallend cultuurverschil tussen Nederlanders en Duitsers is de omgang met risico’s. Duitsers staan erom bekend enorm veel behoefte te hebben aan zekerheid en willen risico’s zoveel mogelijk beperken. Dit streven naar zekerheid en vastigheid zal een Duitser er altijd voor behoeden een groot risico aan te gaan. Het idee van liever één vogel in de hand dan tien in de lucht kennen we in Nederland natuurlijk ook. Toch zijn Nederlanders eerder bereid een risico aan te gaan dan de oosterburen. Daars chuilt ook een gevaar: met een laconieke instelling van ‘das kommt wohl gut’ zal je niet ver komen. Je Duitse klanten willen weten waar ze aan toe zijn, zorg er daarom voor dat de zaken op orde zijn en alles duidelijk gestructureerd op papier staat.

5. Onderhandelen

Ook de wijze waarop onderhandelingen en presentaties worden gevoerd, verschillen sterk. Voor Duitse ondernemers is bijzonder belangrijk dat een zakenpartner zich goed heeft voorbereid en beschikt over de juiste competenties en kennis, ofwel ‘Fachwissen’. Deze Duitse voorkeur voor kennis komt ook tot uiting in de manier waarop onderhandelingen en presentaties wordt gevoerd. Het is bijvoorbeeld ondenkbaar om tijdens een presentatie niet in te gaan op concrete specificaties.

Onze conclusie? Sommige clichés kloppen en de verschillen tussen beide culturen zullen ongetwijfeld blijven bestaan. Maar juist door deze verschillen kunnen beide landen en culturen erg veel van elkaar leren. En dat lukt het beste door verder te kijken dan de clichés en vooroordelen.

  • Nic Müller
Have a question?

Nic Müller is happy to help.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief
Project coordinator
  • English
  • Dutch
  • 's-Hertogenbosch
  • € 3,200  -  € 4,200
  • 40  -  40 hour
Wil jij werken bij een jonge, ambitieuze organisatie die actief is in de automotive sector en innovatie centraal stelt? Onze opdrachtgever zoekt een enthousiaste Project Coördinator om hun groei te ondersteunen. Vanuit een moderne locatie in ’s-Hertogenbosch werkt een team van gedreven professionals aan baanbrekende oplossingen met data en technologie. Heb jij een passie voor projectmanagement en ben je klaar voor een nieuwe uitdaging? Dan zoeken wij jou! View vacancy
Account Support Medewerker
  • Dutch
  • Son en Breugel
  • € 2,600  -  € 3,300
  • 32  -  36 hour
Ben jij een echte aanpakker die graag regelt en coördineert? In deze veelzijdige functie werk je samen met collega’s aan het beheer van onze grootste accounts. Een uitdagende rol waarin jouw organisatietalent écht het verschil maakt! View vacancy
Financial accountant
  • English
  • Dutch
  • Eindhoven
  • € 3,500  -  € 4,100
  • 32  -  40 hour
Ben jij een ervaren financieel professional met een scherp oog voor detail en een passie voor procesverbetering? Zoek je een uitdagende rol binnen een organisatie die zich inzet voor een betere planeet? Voor een internationaal bedrijf in Eindhoven zijn wij op zoek naar een Financial accountant. In deze rol ben je niet alleen verantwoordelijk voor de dagelijkse financiële operatie, maar draag je ook actief bij aan de transitie naar een duurzamere toekomst. Als onderdeel van het Accounting-team werk je nauw samen met betrokken collega’s en rapporteer je rechtstreeks aan de Team Lead Accountant. View vacancy
Key Account Manager Retail BeLux
  • English
  • Dutch
  • French
  • Eindhoven
  • € 4,000  -  € 5,400
  • 40  -  hour
Jij bent een commercieel talent met een flinke dosis overtuigingskracht en een passie voor voeding. Relaties bouwen én deals sluiten, dat is waar je energie van krijgt. Met jouw kennis van de retailsector weet je precies hoe je samenwerkingen naar een hoger niveau tilt! View vacancy
KAM Wholesale FoodService NL
  • English
  • Dutch
  • Eindhoven
  • € 4,000  -  € 5,400
  • 40  -  hour
Je bent een geboren netwerker en hebt een passie voor food. Met jouw commerciële drive en overtuigingskracht weet je deuren te openen én klanten te inspireren. Je bent ambitieus, resultaatgericht en klaar voor een nieuwe uitdaging waarin je je leiderschapskwaliteiten verder kunt ontwikkelen. View vacancy

Recente vacatures